Historie/Videos

't Gelag 1997 - 1998

't Gelag 1997 - 1998

't Gelag Fred Delfgaauw vertolkt in ’t Gelag de rol van Drabbe: zoon van een kastelein. Tot groot ongenoegen van zijn vader heeft Drabbe het voormalig café verbouwd tot feestartikelenwinkel. Drabbe slijt zijn dagen tussen de koopwaar: maskers, feestneuzen en andere snuisterijen. Als de winkel 40 jaar later op het randje van faillissement staat, denkt hij terug aan zijn vader. Aan zijn adviezen, het slepende conflict en de waarheden van de mannen aan …

Momenten 1996

Momenten 1996

Momenten Fred Delfgaauw is in 1996 12,5 jaar theatermaker. Zijn voorstellingen staan los van de tijd. Van poppenspeler heeft Delfgaauw zich ontwikkeld tot vertelkunstenaar die uniek is in zijn soort. Met minieme ingrepen en toevoegingen heeft hij voldoende om op het toneel een maximum aan levende poëzie op te wekken. Voorwerpen vermenselijken, poppen worden in de handen van Delfgaauw heuse mee- en tegenspelers. Hij schaamt zich niet voor wat hij de …

Vorst aan de grond 1994

Vorst aan de grond 1994

Vorst aan de grond Geïnspireerd op King Lear (Shakespeare) en op het werk van Samuel Beckett. Een kind meet en spiegelt zich aan zijn omgeving om als individu herkend te worden. Het vraagt zich bij alles af: is dat wel zo? Maar wat gebeurt er als niet een mens maar een pop een waarheid of leugen verkondigt? Er is geen ego meer en dus zal het kind de pop direct en onvoorwaardelijk geloven. Koning Lear (Vorst aan de grond) over zijn nar: Mijn narHij…

De Terugreis 1992

De Terugreis 1992

De Terugreis In De Terugreis speelt Fred Delfgaauw een man die, na de dood van zijn vader, terugkeert naar zijn ouderlijke huis om de woning op te ruimen. Hij dwaalt door de vertrekken en maakt zo de terugreis naar zijn jeugd en vooral naar de periode kort voor zijn vaders dood.Dat gebeurt in een zeer bijzondere theatervorm: als acteur speelt Fred Delfgaauw de zoon en als virtuoos poppenspeler laat hij – in heldere flash-backs – de ooit gevoerde gesp…

Mozart 1990

Mozart 1990

Mozart Mozart wordt een regelrechte hit. Delfgaauw is weer solist en terug bij de oerkracht van zijn manipulatieve theatertechnieken, zijn perfecte stemverdraaiingen, zijn vaardige bewegingen en het spel van leugen en waarheid dat hij als geen ander beheert. ‘Mozart’ is qua inhoud net als ‘Wolkenjas’ herkenbaar, met veel spullen, een fragmentarische opbouw, toegankelijk en dus een goede kennismaking voor een nieuw volwassenenpubliek. Kort na de dood…

'Niemand vraagt erom, niemand wil 't weten,

maar ik moet. Ik ben een reactie op mijn eigen leven.

Fred Delfgaauw