Mozart

Fred Delfgaauw speelt 'Mozart'

Een magische vorm van vertelkunst, een gevecht tegen de vergetelheid, met prachtige muziek

December 1791, Oostenrijk. De bloemen op de doodskist van Wolfgang Amadeus Mozart zijn amper verwelkt of in de Weense koffiehuizen gonst het al van de geruchten. De beminde componist zou zijn vergiftigd. Vrij snel zijn de boze tongen erin geslaagd hun held nog meer glans te geven door alle verdenking te richten op Antonio Salieri . Deze tijdgenoot van Mozart was hofcomponist en zou uit jaloezie gehandeld hebben. Het gerucht is hardnekkig genoeg om Salieri te overleven en uit te groeien tot een van de grootste mythen uit de wereld van de muziek. Zelfs zo'n 200 jaar later slaagt de film Amadeus van Peter Schaffer nog eens in er nieuw leven in te blazen.
Miljoenen mensen maken via deze prachtige film kennis met Salieri. We zien echter opnieuw een afgunstig en twijfelachtig mens.

Theatermaker Fred Delfgaauw ontpopt zich in zijn voorstelling Mozart als raadsman van de beweerde moordenaar. Een duel tussen manipulaties, maskers, stemmen, boze tongen en muziek. Delfgaauw speelt de gekwelde componist Salieri. Maar nu zal zijn ziel niet eerder rusten voordat het tegendeel is bewezen en hij bevrijd is van alle blaam. Hij laat de dode tongen nog eens spreken, de artsen, Mozart's vrouw Constance en zijn trouwe vriend Mosel.

Haagsche Courant: 'Delfgaauw schittert tussen Mozart en Salieri.'

NRC: 'Delfgaauw is een tovenaar die sfeer en spanning kan maken uit minieme gebaartjes, stembuigingen en grapjes.'