Raam zonder uitzicht

De centra voor Kunstzinnige Vorming in Nederland en België, die voorstellingen voor kinderen selecteren, weten Delfgaauw te vinden. Hij speelt 200 voorstellingen per jaar, soms twee keer op een dag. Maar in plaats dat de relatie tussen de theatermaker en zijn publiek zich verdiept, groeit bij Delfgaauw het besef dat hij al jaren bij elke schoolvoorstelling steeds weer voor een nieuw publiek staat. ‘De doelgroep vernieuwt zich elk jaar totaal. Je bent maar één jaar zes, of zeven, of acht. Dat gegeven begon mij artistiek in de weg te zitten. Ik had een steeds groter verlangen tot duurzame communicatie en ik wist dat ik mijn publiek niet kon meenemen. We groeiden letterlijk uit elkaar’.

De breuk met het jeugdtheater is onvermijdelijk. Studio Peer wordt weer Fred Delfgaauw, vertelkunstenaar, beeldend theatermaker, poppenspeler. Liefst speelt hij voor kinderen èn volwassenen. Hij blijft trouw aan zijn concept. ‘Ik heb nog lang kunnen speculeren op de leugen die uit de hand loopt. Als een pop begint te liegen, blijkt de waarheid op toneel volstrekt inwisselbaar. Dat hadden we bij Peer Gynt gezien. Peer zegt dat hij blind is maar het enige dat waar is, is dat hij de wereld in zijn fantasie als veel mooier ziet dan ze in werkelijkheid is.

Delfgaauw speelt met de gedachte ‘iets’ te doen rond de magistrale stem van de zangeres Maria Callas. Hij wordt uitgenodigd door het Holland Festival om een productie te presenteren en kiest ervoor dit samen te doen met de acteur Koos Elfering. Uitgangspunt is ‘Eindspel’ van Beckett. Het plan om Callas en Beckett als uitersten te laten versmelten to een geheel nieuwe voorstelling over twee mannetjes die met ruzies, spelletjes en raadsels de tijd proberen te doden, blijkt geniaal. Raam zonder uitzicht wordt in 1988 genomineer voor de Hans Snoekprijs. Vooral het buitenland toont grote belangstelling in Raam zonder uitzicht. In eigen land is er nog steeds een nieuw publiek voor Wolkenjas. De voorstelling staat in 1988 voor het laatst op de speellijst van Fred Delfgaauw.